ජේසුස් වහන්සේගේ අවසාන පැය 24

ජේසුස් වහන්සේ තම ගෝලයන් දොළොස් දෙනා සමඟ අවසාන රාත්‍රී භෝජනය සඳහා ජෙරුසලමේ උඩුමහල් කාමරයකට රැස්ව සිටියහ. මෙම භෝජනය අතරතුර, උන්වහන්සේ තම මරණය සහ නැවත නැඟිටීම ගැනත්, තම ශරීරය සහ රුධිරය නියෝජනය කරන රොටි සහ මිදි යුෂ බෙදා දෙමින් නව ගිවිසුමක් ස්ථාපිත කිරීම ගැනත් කතා කළහ.

මෙම භෝජනයෙන් පසුව, ජේසුස් වහන්සේගේ සමීපතම ගෝලයෙකු වූ ජුදාස් ඉස්කාරියොත් එම ස්ථානයෙන් පිටව ගියේය. ශුද්ධ බයිබලයට අනුව, ජුදාස් උත්තම පූජකයාගේ නිවසට යන විට සාතන් ඔහු තුළට ඇතුළු විය. ජේසුස් වහන්සේ තම ගෝලයන් සමඟ ජෙරුසලම් පවුරෙන් පිටත පිහිටි, උන්වහන්සේ නිතර යාච්ඤා කිරීමට ගිය, ගෙත්සෙමන ඔලීව උයනට යන බව ජුදාස් දැන සිටියේය. අදටත් මෙම ඔලීව උයන පවතින අතර, එහි ඇති සමහර ඔලීව ගස් ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ කාලය දක්වා පැරණි බව සැලකේ.

ගෙත්සෙමන උයනේදී, ජේසුස් වහන්සේ දැඩි වේදනාවකින් හා කනස්සල්ලකින් යාච්ඤා කළහ. උන්වහන්සේට මුහුණ දීමට සිදුවන කුරුසියේ මරණයේ බිහිසුණු බව උන්වහන්සේ දැන සිටියහ. බයිබලයේ සඳහන් වන පරිදි, උන්වහන්සේගේ දහඩිය ලේ බිංදු මෙන් විය. වෛද්‍යවරුන් මෙය හඳුන්වන්නේ 'හෙමටයිඩ්‍රොසිස්' (Hematidrosis) ලෙසයි. එය අධික මානසික පීඩනයකදී ඇතිවිය හැකි ඉතා දුර්ලභ තත්ත්වයකි. මෙම වේදනාව මධ්‍යයේ වුවද, ජේසුස් වහන්සේ, "පියාණෙනි, මාගේ කැමැත්ත නොව, ඔබගේ කැමැත්තම ඉටු වේවා!" යැයි යාච්ඤා කළහ.

අත්අඩංගුවට ගැනීම සහ ගෝලයන් පලා යාම

යාච්ඤාව අවසන් වීමටත් පෙර, ජුදාස්, රෝම සොල්දාදුවන් පිරිසක් සමඟ පහන් සහ ආයුධ රැගෙන උයනට පැමිණියේය. ජුදාස්, ජේසුස් වහන්සේව හාදුවකින් පෙන්වා දුන්නේය. පේදුරු, ජේසුස් වහන්සේව ආරක්ෂා කිරීමට උත්සාහ කරමින්, උත්තම පූජකයාගේ සේවකයෙකුගේ කන කඩුවෙන් කපා දැමුවේය. නමුත් ජේසුස් වහන්සේ පේදුරුට තරවටු කර, එම සේවකයාගේ කන සුවපත් කළේය. ඉන්පසු උන්වහන්සේව අත්අඩංගුවට ගැනීමට ඉඩ දුන්හ. මේ මොහොතේ, මීට ටික වේලාවකට පෙර උන්වහන්සේ වෙනුවෙන් මැරෙන්නට වුව සූදානම් බව පැවසූ සියලුම ගෝලයෝ බියට පත්ව උන්වහන්සේව අත්හැර පලා ගියහ.

යුදෙව් නායකයන් ඉදිරියේ විභාගය

ජේසුස් වහන්සේව පළමුවෙන් රැගෙන ගියේ හිටපු උත්තම පූජක අන්නස් ගේ නිවසටය. එය ජෙරුසලමේ ධනවතුන් ජීවත් වූ "උඩු නුවර" ප්‍රදේශයේ පිහිටා තිබෙන්නට ඇත. අන්නස්, ජේසුස් වහන්සේගෙන් උන්වහන්සේගේ ගෝලයන් සහ ඉගැන්වීම් ගැන ප්‍රශ්න කළේය. ජේසුස් වහන්සේ තමා ප්‍රසිද්ධියේ දේවමාළිගාවේ ඉගැන්වූ බව පැවසූ විට, එක් ආරක්ෂකයෙක් උන්වහන්සේගේ මුහුණට පහර දුන්නේය. පේදුරු හා ජොහාන් රහසින් මෙම ස්ථානයට පැමිණ සෙනඟ අතර සැඟවී සිටියහ.

ඉන්පසු, මධ්‍යම රාත්‍රිය ආසන්නයේ, ජේසුස් වහන්සේව එවකට සිටි උත්තම පූජකයා වූ කායාෆස් ගේ නිවසට ගෙන යන ලදී. සමහර පුරාවිද්‍යාඥයන් කායාෆස්ගේ නිවස යැයි සැලකෙන ස්ථානයක් සොයාගෙන ඇත. කායාෆස් සහ යුදෙව් සැන්හෙඩ්‍රිනය ජේසුස් වහන්සේට විරුද්ධව බොරු සාක්ෂිකරුවන් ඉදිරිපත් කළ නමුත්, ඔවුන්ගේ සාක්ෂි එකිනෙකට නොගැලපුණි.

මේ අතර, නිවසින් පිටත අංගනයේ ගිනි මැලයක් අසල උණුසුම් වෙමින් සිටි පේදුරුව තිදෙනෙක් හඳුනාගෙන ඔහු ජේසුස් වහන්සේගේ ගෝලයෙකු බව පැවසූහ. නමුත් පේදුරු තෙවරක්ම තමා ජේසුස් වහන්සේව නොදන්නා බව පවසමින් ප්‍රතික්ෂේප කළේය. ඒ මොහොතේදීම කුකුළෙකු හඬලනු ඇසුණු අතර, දරුණු ලෙස පහර කෑමට ලක්ව සිටි ජේසුස් වහන්සේව රැගෙන යනු ලබද්දී, උන්වහන්සේ පේදුරු දෙස කෙලින් බැලූහ. තමා ඔහුව ප්‍රතික්ෂේප කරන බවට ජේසුස් වහන්සේ පැවසූ අනාවැකිය මතක් වූ පේදුරු, පිටතට ගොස් දැඩි ලෙස හැඬුවේය.

අලුයම උදාවත්ම, සැන්හෙඩ්‍රිනය නැවත රැස්වී ජේසුස් වහන්සේව විධිමත් ලෙස විභාග කළහ. මේ අතර, තමා නිර්දෝෂී පුද්ගලයෙකු පාවා දුන් බව වටහාගත් ජුදාස්, දැඩි පසුතැවිල්ලට පත්ව, තමාට අල්ලස් ලෙස ලැබුණු රිදී කාසි තිහ දේවමාළිගාවට ගොස් පූජකයන් වෙත විසිකර, "මම නිර්දෝෂී ලේ පාවා දුනිමි" යැයි කීවේය. ඉන්පසු ඔහු හෙන්නොම් නම් මිටියාවතට ගොස් ගෙල වැළලාගෙන මිය ගියේය. මෙම මිටියාවත "ගෙහෙන්නාව" ලෙසද හැඳින්වුණු අතර, නිරය සඳහා බයිබලයේ යොදාගත් නාමයද එය විය.

විභාගය අතරතුර, උත්තම පූජකයා ජේසුස් වහන්සේගෙන්, "ඔබ දෙවියන් වහන්සේගේ පුත්‍රයා වන ක්‍රිස්තුස්ද?" යැයි කෙලින්ම ඇසීය. ජේසුස් වහන්සේ, "මම වෙමි. තවද මනුෂ්‍ය පුත්‍රයා සර්වපරාක්‍රමයාණන්ගේ දකුණු පැත්තේ හිඳගෙන, අහසේ වලාකුළු මැදින් එනවා ඔබ දකිනු ඇත" යැයි පිළිතුරු දුන්හ. මෙය, වසර 500කට පෙර ලියැවුණු දානියෙල් පොතේ සඳහන් අනාගතවක්තෘවරයෙකු ගැන කෙරෙන සෘජු සඳහනක් විය. ජේසුස් වහන්සේ තමන් දෙවියන් වහන්සේ හා සමාන බව ප්‍රකාශ කරනවා යැයි සැලකූ උත්තම පූජකයා, කෝපයෙන් තම වස්ත්‍ර ඉරාගෙන, "තවත් සාක්ෂි කුමටද? ඔහු දේව අපහාස කළේය!" යැයි කෑගැසුවේය. මන්ත්‍රණ සභාව උන්වහන්සේ මරණයට සුදුසු බව තීන්දු කළහ.

රෝම ආණ්ඩුකාරයා ඉදිරියේ විභාග

කෙසේ වෙතත්, එකල ජුදයේ රෝම පාලනය යටතේ පැවති නිසා, මරණ දණ්ඩනය නියම කිරීමට යුදෙව් නායකයන්ට බලයක් නොතිබුණි. එබැවින්, ඔවුන් ජේසුස් වහන්සේව රෝම ආණ්ඩුකාරයා වූ පොන්තියුස් පිලාත් වෙත ගෙන ගියහ. පිලාත් එකල මහා හෙරොද් රජු විසින් ඉදිකරන ලද සුඛෝපභෝගී මාලිගයක නතර වී සිටියේය.

යුදෙව්වන්, පාස්කු උත්සවය නිසා අපවිත්‍ර වීමට අකමැතිව, රෝම දෙවිවරුන්ගේ රූප තිබෙන්නට ඇතැයි සැලකූ මාලිගය තුළට ඇතුළු නොවූහ. එබැවින්, පිලාත් මාලිගයෙන් පිටතට පැමිණ, මාලිගා දොරටුව අසල අපරාධකරුවන් විනිශ්චය කිරීම සඳහා විශේෂයෙන් සකස් කරන ලද වේදිකාවක සිට ජේසුස් වහන්සේව විභාග කරන්නට විය.

පිලාත්, යුදෙව්වන් ජේසුස් වහන්සේට මරණය ඉල්ලා සිටින්නේ මන්දැයි වටහා ගැනීමට උත්සාහ කළේය. ඔහු ජේසුස් වහන්සේව පසෙකට ගෙන, "ඔබ යුදෙව්වරුන්ගේ රජද?" යැයි ඇසුවේය. ජේසුස් වහන්සේ, "මාගේ රාජ්‍යය මේ ලෝකයෙන් නොවේ" යැයි පිළිතුරු දුන්හ. පිලාත් උන්වහන්සේ තුළ වරදක් නොදැක, උන්වහන්සේව නිදහස් කිරීමට උත්සාහ කළේය.

ජේසුස් වහන්සේ ගලීල ප්‍රදේශයේ කෙනෙකු බව දැනගත් පිලාත්, උන්වහන්සේව ගලීලයේ පාලකයා වූ හෙරොද් අන්තිපාස් (ජේසුස් බිළිඳෙකු කාලයේ උන්වහන්සේව මරන්නට උත්සාහ කළ මහා හෙරොද්ගේ පුත්‍රයා) වෙත යැව්වේය. හෙරොද්ද පාස්කු උත්සවය සඳහා ජෙරුසලමේ සිටියේය. ඔහු ජේසුස් වහන්සේගෙන් ප්‍රාතිහාර්යයක් දැක බලා ගැනීමට කුතුහලයෙන් සිටියද, ඒ වන විටත් පහර කෑමට ලක්ව, වෙහෙසට පත්ව සිටි ජේසුස් වහන්සේ කිසිවක් කතා නොකළහ. හෙරොද් සහ ඔහුගේ සොල්දාදුවෝ උන්වහන්සේට රාජකීය වස්ත්‍රයක් අන්දවා, රජෙකු යැයි කියාගැනීම ගැන සරදම් කර, නැවත පිලාත් වෙත යැවූහ. හෙරොද්ද උන්වහන්සේ තුළ වරදක් නොදුටුවේය.

කස පහර දීම, බරබ්බස් සහ මරණ නියමය

නැවත පිලාත් වෙත ගෙන එන විට, ජේසුස් වහන්සේව දැක බලා ගැනීමට විශාල ජනකායක් රැස්ව සිටියහ. මීට දින කිහිපයකට පෙර අතු අල්ලාගෙන උන්වහන්සේට ජයඝෝෂා කළ ජනතාව, දැන් උන්වහන්සේ දම්වැල් වලින් බැඳ, පහර කෑමට ලක්ව, නින්දාවට පත්ව සිටිනු දුටහ. තමන් අපේක්ෂා කළ විමුක්තිදායක රජු මෙසේ පරාජයට පත්ව ඇතැයි සිතූ ඔවුන්, කලකිරී, උන්වහන්සේට විරුද්ධව හැරුණහ. "ඔහුව කුරුසියේ ඇණ ගසනු! කුරුසියේ ඇණ ගසනු!" යැයි ඔවුහු කෑ ගැසූහ.

සමූහයා සතුටු කිරීමට සිතූ පිලාත්, ජේසුස් වහන්සේට කස පහර දීමට නියම කළේය. මෙය 'scourging' ලෙස හැඳින්වූ අතිශය කෲර දඬුවමකි. රෝම සොල්දාදුවන් 'ෆ්ලැග්රම්' (flagrum) නම් කසයක් භාවිතා කළහ. එහි කෙළවරේ වීදුරු කැබලි, තියුණු අස්ථි කැබලි වැනි දෑ ගැටගසා තිබූ අතර, පහර දෙන විට සම ඉරී ගොස්, මාංශ පේශී ඉරී, ස්නායු සහ අභ්‍යන්තර ඉන්ද්‍රියයන් පවා නිරාවරණය විය. බොහෝ දෙනෙක් මෙම වධ හිංසාවෙන් මිය ගියහ. සොල්දාදුවෝ උන්වහන්සේට කටු ඔටුන්නක් සාදා හිසේ පැළඳවූහ. උන්වහන්සේගේ මුහුණ පුරා ලේ ගලා ගියේය.

මෙලෙස දරුණු ලෙස වධ හිංසාවට ලක් වූ, හඳුනාගත නොහැකි තරමට විරූපී වූ ජේසුස් වහන්සේව පිලාත් නැවත ජනතාව ඉදිරියට ගෙන ආවේය. නමුත් ජනතාව තවමත් සෑහීමකට පත් නොවී, "කුරුසියේ ඇණ ගසනු!" යැයි කෑ ගැසූහ. පාස්කු උත්සවයේදී සිරකරුවෙකු නිදහස් කිරීමේ චාරිත්‍රයක් තිබූ බැවින්, පිලාත් ඔවුන්ට විකල්පයක් ලබා දුන්නේය: "ජේසුස් ක්‍රිස්තුස්වද, නැතහොත් බරබ්බස් නම් අපරාධකරුවාවද ඔබට නිදහස් කර දෙන්නද?" ජනතාව දුෂ්ට අපරාධකරුවෙකු වූ බරබ්බස්ව ඉල්ලා සිටියහ. "ඔහුගේ ලේ අප පිටත්, අපේ දරුවන් පිටත් වේවා!" යැයි ඔවුහු කෑගැසූහ. අවසානයේ පිලාත්, ජනතාවගේ ඉල්ලීමට ඉඩ දී, තම දෑත් සෝදා, "මේ නිර්දෝෂී පුද්ගලයාගේ ලෙය ගැන මම නිවැරදිකරුය" යැයි පවසා, ජේසුස් වහන්සේව කුරුසියේ ඇණ ගැසීම සඳහා භාර දුන්නේය.

කුරුසියේ ගමන සහ කුරුසියේ ඇණ ගැසීම

ජේසුස් වහන්සේට තම කුරුසය රැගෙන වධක භූමියට යාමට සිදු විය. මෙම මාර්ගය 'වියා දොලරෝසා' (Via Dolorosa - දුක්ඛිත මාර්ගය) ලෙස හැඳින්වේ. උන්වහන්සේ අධික ලෙස වෙහෙසට පත්ව වැටුණු විට, සිරේනියේ සීමොන් නම් පුද්ගලයෙකුට කුරුසය රැගෙන යාමට බල කරන ලදී.

කුරුසියේ ඇණ ගැසීම සිදු වූ ස්ථානය "ගොල්ගොතා" ලෙස හැඳින්වේ, එහි අර්ථය "හිස්කබලේ ස්ථානය" යන්නයි. මෙම ස්ථානය පිහිටියේ කොහේද යන්න ගැන විවාද පවතී. එක් මතයක් වන්නේ අද "ගෝර්ඩන්ගේ කල්වාරිය" ලෙස හැඳින්වෙන හිස්කබලක හැඩය ඇති කන්ද බවයි. නමුත් ශක්තිමත් පුරාවිද්‍යාත්මක සහ ඓතිහාසික සාක්ෂි ඇත්තේ අද "ශුද්ධවූ සොහොන් ගැබේ දේවස්ථානය" (Church of the Holy Sepulchre) පිහිටි ස්ථානය, ක්‍රිස්තුස් වහන්සේගේ කාලයෙන් ටික කලකට පසු රෝම අධිරාජ්‍යයන් පවා උන්වහන්සේ මිය ගිය ස්ථානය ලෙස සැලකූ බවයි.

පෙරවරු 9ට පමණ, ජේසුස් වහන්සේව තවත් අපරාධකරුවන් දෙදෙනෙකු සමඟ කුරුසියේ ඇණ ගසන ලදී. උන්වහන්සේගේ මැණික් කටුවලට හෝ අත්වලට සහ පාද දෙකටම එකට තබා විශාල ඇණයකින් කුරුසයේ පාදමක ඇණ ගසන ලදී. මෙම ඉරියව්ව නිසා, හුස්මක් ගැනීමට පවා, ඇණ ගැසූ පාදවලින් මුළු සිරුරම ඉහළට තල්ලු කර ගැනීමට සිදු වූ අතර, එමගින් කස පහරින් ඉරී ගිය පිට කුරුසයේ ගෑවී තවත් වේදනාවක් ඇති විය. සොල්දාදුවන්, ආගමික නායකයන් සහ සමූහයා උන්වහන්සේට සමච්චල් කළහ. සොල්දාදුවන් උන්වහන්සේගේ වස්ත්‍ර ගලවා ඒවා බෙදාගැනීමට දාදු දැමූහ.

කුරුසියේ අවසන් මොහොත සහ මරණය

පැය ගණනාවක් තිස්සේ මෙම දරුණු වේදනාව විඳ දරාගත් ජේසුස් වහන්සේ, කුරුසියේ සිට වැදගත් වදන් කිහිපයක් පැවසූහ. "පියාණෙනි, ඔවුන්ට කමා කළ මැනව, ඔවුන් කරන්නේ කුමක්දැයි ඔවුහු නොදනිති", "සැබැවක් නුඹට කියමි, අද නුඹ මා සමඟ පාරාදීසයෙහි සිටින්නෙහිය", "ස්ත්‍රිය, මෙන්න නුඹේ පුත්‍රයා... මෙන්න නුඹේ මෑණියන්", "මට පිපාසය", "එලි, එලි, ලාමා සබක්තානි?" - එනම්, "මාගේ දෙවියනි, මාගේ දෙවියනි, ඔබ මා අත්හැරියේ මක්නිසාද?". මෙම අවසාන ප්‍රකාශය, ගීතාවලිය 22 හි සඳහන්, දුක් විඳින ගැළවුම්කරුවෙකු පිළිබඳ අනාවැකියක් උපුටා දැක්වීමක් වූ අතර, දෙවියන් වහන්සේ තමන්ව අත්හැර දමා ඇතැයි බියෙන් කළ ප්‍රකාශයක් නොවීය.

දහවල් දොළහේ සිට තුන දක්වා මුළු දේශය පුරා අන්ධකාරයක් පැතිර ගියේය. සවස් යාමයේ, ජේසුස් වහන්සේ, "සියල්ල අවසන් විය" යැයි පවසා, "පියාණෙනි, ඔබගේ හස්තවලට මාගේ ආත්මය භාර දෙමි" යි කියා හයියෙන් මොරගසා, හිස නමා, තම ආත්මය භාර දුන්හ. ඒ මොහොතේ දේවමාළිගාවේ ශුද්ධස්ථානය වෙන්කළ තිරය ඉහළ සිට පහළට ඉරී ගිය බවත්, භූමිකම්පාවක් සිදු වූ බවත් ශුභාරංචිවල සඳහන් වේ.

ඇයි මේ සියල්ල සිදු වූයේ?

ජනතාව ජේසුස් වහන්සේගේ මරණය ඉල්ලා සිටියේ ඇයි? ආගමික නායකයන්ගේ ඊර්ෂ්‍යාව, රෝමවරුන්ට ඇති බිය වැනි හේතු තිබුණද, ප්‍රධාන හේතුව වූයේ ජනතාවගේ බලාපොරොත්තු සුන්වීමයි. ඔවුන් රෝම පාලනයෙන් මිදීම ගෙන එන බලවත්, යුධමය රජෙකු අපේක්ෂා කළහ. දෙවියන් වහන්සේ තමන්ව අත්හැර දමා ඇතැයි ඔවුහු සිතූහ.

නමුත් ඊටත් වඩා වැදගත් ප්‍රශ්නය වන්නේ ජේසුස් වහන්සේ මිය යාමට ඉඩ දුන්නේ ඇයි? පිළිතුර උන්වහන්සේගේ අවසාන වචනවල සහ උන්වහන්සේගේ සම්පූර්ණ මෙහෙවර තුළ ගැබ්ව ඇත. "සියල්ල අවසන් විය." ජේසුස් වහන්සේ කුරුසියට තබා ඇණ ගැසුවේ ඇණ හෝ රෝම සොල්දාදුවන් හෝ යුදෙව් නායකයන් පමණක් නොවේ. උන්වහන්සේ ස්වේච්ඡාවෙන්ම, ඔබගේත් මගේත් සියලු පව් උදෙසා, ඒ වන්දිය ගෙවීම සඳහා, ඒ දුක් වේදනා වින්දේය. දෙවියන් වහන්සේ මනුෂ්‍ය වර්ගයාව අත් නොහළ අතර, උන්වහන්සේගේ අසීමිත ප්‍රේමය නිසා, තම එකම පුත්‍රයාව ලෝකයට එවා, උන්වහන්සේ කෙරෙහි අදහාගන්නා සැමට සදාකාල ජීවනය ලබා දීමට මාර්ගය සෑදුවේය.

ජේසුස් වහන්සේගේ මරණය අවසානය නොවීය. දින තුනකට පසු උන්වහන්සේ මළවුන්ගෙන් උත්ථාන වී, තමන් වහන්සේ මරණය පරාජය කළ බවත්, තමන් කෙරෙහි විශ්වාසය තබන අයට නව ජීවනයක් සහ සදාකාලික බලාපොරොත්තුවක් ලබා දෙන බවත් සනාථ කළහ. ජේසුස් වහන්සේගේ අවසාන පැය 24 යනු මනුෂ්‍ය වර්ගයාගේ දරුණුතම ක්‍රියාවන් මෙන්ම, දෙවියන් වහන්සේගේ අතිමහත් ප්‍රේමය, දයාව සහ ගැළවීමේ සැලැස්ම එකවර ප්‍රකාශ වූ අවස්ථාවකි.

Read more

ෆ්‍රැන්සිස් පාප්තුමාගේ ස්වර්ගස්ථ වීමෙන් පසු ස්විස් ආරක්ෂක භටයින්ගේ කාර්යභාරය

ෆ්‍රැන්සිස් පාප්තුමාගේ ස්වර්ගස්ථ වීමෙන් පසු ස්විස් ආරක්ෂක භටයින්ගේ කාර්යභාරය

ෆ්‍රැන්සිස් පාප්තුමාගේ ස්වර්ගස්ථ වීම සමග සමස්ථ කතෝලික සභාවම එළැබ ඇත්තේ සුවිශේෂී කාළ පරිච්චේදයකටයි. මෙම සමයේදී, වතිකානුවේ ආරක්ෂාව සහ